Opinionsblogg

Litteraturen som barlast.

Tre av Sveriges viktigaste författare är August Strindberg, Selma Lagerlöf och Klas Östergren.

Att inte veta vem som skrev Giftas eller Gösta Berlings Saga borde praktiskt (och faktiskt…) vara fullständigt omöjligt…

Kulturen har blivit den nya tidens paria (för övrigt också titeln på en pjäs av Strindberg). Litteraturen har blivit en barlast, något att hiva över relingen i varenda offentligt samtal.

Vi har kommit en bit på vägen när det gäller att prata och skriva om saker som för tre, fyra år sedan var känsliga att prata om. Men konsten, kulturen, litteraturen är det ingen politiker som talar om överhuvudtaget. 

Att överhuvudtaget våga prata poesi som politiker händer ju bara inte. Den andliga ödeläggelsen som brist på litterära upplevelser för med sig är fruktansvärd. Därför kan en partiledare så i teve och vilja ha en litterär kanon för nyanlända men ändå inte kunna nämna vem som skrev Gösta Berlings Saga…Eller Giftas…Eller Gentlemen…

Kultursidorna jublar så klart. Liljestrand skriver bra i Expressen om den andliga öken som svensk politik blivit. Att bläddra igenom Travguiden på kvällen betraktas som en litterär bragd. Det är faktiskt en stor skam att något av det viktigaste vi har, litteraturens oerhörda källa till kontemplation, igenkänning och tröst förbigås med en nästan obarmhärtig tystnad. Som om våra hjärtan inte behöver konsten, litteraturen, musiken, berättelserna, de nya och de tidlösa.

Men som jag ser det är detta även kultursidornas egna misslyckande. De har väldigt ofta fullständigt slarvat bort den folkliga plattform man faktiskt kunnat vara. Man har snävat in kulturen. Man har gjort teoretiska experiment av hjärtats röst. Man har stängt alla dörrar och fönster och sedan suttit knarrande och och hållit med varandra om sina utläggningar och språkliga obegripligheter. Kort sagt. Man har förvandlat ett språk, litteraturens, givet till och för alla, till att bara förstås av en liten klick med rätt utbildning och rätt kontakter. 
På det sätter har man, medvetet eller inte, hållit kulturen borta från folk, och folk borta från kulturen.
Det är också deras ansvar.

Kultursidorna är allt för viktiga för att inte ta detta på allvar. 

Synen på litteratur har halkat ner i två dikten. Antingen avhandlas den i obegripliga långa textsjok på en kultursida som få läser eller så koketterar man med att man aldrig ens läser böcker, eller på sin höjd snavar över en Läckberg-bok under några regniga sommarveckor.

Min egen litterära gärning har alltid handlat om att stå utanför. Stå utanför eliten och de etablerade kultursidorna, men också utanför den så kallat alternativa kulturscenen, som egentligen aldrig har en enda konkret och riktig vilja att kommunicera med folk.

(Folk som rullar in en kokosnöt i ett rum och kallar projektet ”Ensamhet”…)

Allt detta har givit mig ett visst folkligt genomslag men samtidigt föregås mina böcker med total (och högljudd) tystnad på landets kultursidor.
De bra dagarna kan jag ha överseende med det. De något sämre dagarna kan det göra mig galen…

Litteratur är kommunikation. Men när litteraturen fullständigt negligeras av vulgära och outbildade figurer i media eller politik, eller när den kidnappas av kulturredaktörer som vill hålla den fina konsten borta från vanligt folk, då smutsas den ner.

Vad är det magiska med Marcel Proust? En man som behöver sjutton sidor för att beskriva utseendet på en stol…

Här har vi en tvärhand hög fransk, homosexuell författare, som levde i Paris för hundra år sedan…. En astmasjuk och besynnerlig man som låg inne på sitt rum med äggkartonger på väggarna och skrev långa meningar om kärlek…

Vad är grejen?
Jo, när jag läser hans bok idag, en helt annan sorts man i en helt annan del av världen och historien, så är det som att han beskriver mitt liv på pricken. Hur är det ens möjligt? Det ÄR möjligt. Han skänker mig en innerlig tröst som jag aldrig finner någon annanstans.

Det är givetvis enkelt att göra sig lustig över Bush Thor och hennes förslag. I grunden är det ett bra förslag. Eller det skulle kunna bli i alla fall...Men om det ska bli verklighet bör nog samtliga politiska ledare (och näringslivet, idrotten och media också) faktiskt först själva tvingas läsa de där böckerna. Jag lovar att det tvånget kan bli början på en helt ny och spännande verklighet. En vacker och storslaget frihet...

Börja där...
Börja läsa böckerna själv.
Jag lovar att det kommer berika era liv.

 

 
 

Kommentarer

#1 - THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: {[email protected]} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom {[email protected]}

Kommentera