Opinionsblogg

Den nya manligheten.

Vad är egentligen värderingar, ideal och moral?

I vårt land har vi länge strävat efter att göra oss med alla former av vedertagna sanningar. Det som är sant för mig är inte sant för dig och tvärtom.

Om man driver den tesen tillräckligt hårt och tillräckligt länge uppstår det till slut en slags mörk tystnad mellan människor i ett samhälle.

Vi kan sitta vid våra skärmar och briljera med vår sanning utan att egentligen möta någon annans sanning. 

 Men i fysiska möten mellan människor ställs allt det där på ända. Möten styrs inte av dina egna föreställningar. Varje möte rymmer spänningar och intryck som det inte går att värja sig emot.

 Värderingar och ideal är viktiga eftersom de styr hur vi behandlar våra medmänniskor. Om vi inte har värderingar kan vi behandla vem som helst hur som helst. Men orkar vi anstränga oss för att se oss själva i andra så blir det bra mycket svårare att bete sig ovärdigt eller trampa över gränsen.

 Varje människa har en helig gräns. När den passeras utan att båda är med på det, är det ett övergrepp. Men om vi inte talar om den där gränsen försvinner den till slut. Därför måste vi uppfostra våra barn att de är heliga i sig själva. Deras gräns är ett elektriskt kraftcentrum som ingen äger rätten att överträda.

 Att många män ägnat sig åt trakasserier och övergrepp är en stor skam för manligheten. I inga andra sammanhang går jag med på kollektiv skuldbeläggning. Det är sådant som arga ytterkants-människor ägnar sig åt. Men låt oss lägga undan all prestige och faktiskt acceptera att vi män har, om inte en kollektiv förskyllan (det är överlägset flest män som INTE tar sig den här typen av friheter) så i alla fall ett kollektivt ansvar för att definiera manligheten bortom detta, för oss själva, och för våra söner.

 Jag blir allt mer övertygad om att vi måste omdefiniera manligheten.

Vi behöver skapa en ny slags manlighet, en medmänsklig, kaxig, stolt och vacker manlighet, men utan de här förbannade apliknande dragen man ser överallt.

Vi behöver sluta supa så förbannat, sluta skrika som brunstiga schimpanser när vi går på fotboll, sluta skriva elaka saker på nätet (det gäller för övrigt även kvinnliga vänsterpartister) vi behöver bjuda in andligheten i våra liv, börja läsa tjocka romaner om kärlek, börja lyssna på klassisk musik, börja be, gå i skogen, samtala med den vi älskar, vi behöver lära oss att det där sotigt svarta som vi tror är unikt och skrämdes bara för oss, också är sotigt och skrämmande för alla andra också.

 Vi är inte ensamma. Vi är detta tillsammans. Vi KAN omvandla oss själva till goda fäder, stolta, snygga och manliga män, utan att passera någon annans heliga gräns.

Den nya manligheten sätter en ära i att se sig själv i andra och vet att man blir lyckligare om man själv behandlar andra med respekt.

Om vi hjälps åt att sjösätta den här nya ordningen kommer vi inte lägre längta efter att degradera oss.

Kommentarer

#1 - Anonym

Var fanns kvinnors engagemang när
dom blev antastade på badhus och
musikfestivaler? Har trakasserierna
minskat med invandring från kvinno-
fientliga kulturer?

När kommer en film göras om nyanlända
som sextrakasserar svenska kvinnor?

Tro mig, jag hatar män som ägnar sig
åt detta, men erat hyckleri får mig att
spy.

#2 - Bosse

Inte ett ord om dom som är överrepresenterade när det gäller våldtäkter. Inte ett ord om offrens situation eller att många av dom är svårt skadade. Denna kampanj (#metoo)kommer inte att leda till nånting eftersom man som alltid inte vågar vidröra problemet om vilka som till stor del utför dessa övergrepp. Den här gruppen har aldrig tagit upp varför man är tvungen att stänga badhus.Då börjar det brännas. Ordet gängvåldtäkt har inte en enda nämnt för då är man för nära sanningen. Det är ett sånt jävla hyckleri så det är inte sant. Ingen har ägnat en tanke åt den handikappade kvinnan på Gotland som blev gängvåldtagen av fem st. Inte heller en tanke åt den 12-åriga flickan i Stenungsund som polisen säger att dom inte har tid att hjälpa.Eller dom treåriga offren som samma polis sa att det får också vänta p.g.a resursbrist. Man har inte nämnt om sextrakasserierna på festivaler. Det gör man inte därför att det finns bevis på vilka som har gjort dom.Dom som till stor del våldtar läser eller bryr sig inte inlägg som #metoo. Dom är just nu ute och planerar för nya offer. Alla ska sättas dit som gör dessa brott men nu glömmer eller bryr man sig inte om dom 85-90 % som är förövare. Genom att man är så fruktansvärt rädd för att bli kallad rasist eller islamofob.

#3 - Anno Nyhm

Låter mest som Birros önskebild av sig själv.

#4 - Cissi

Me-too kampanjen funkar alldeles utmärkt när förövarna är vita män. När gärningsmännen har en mörkare hudton får man passa sig med att hänga ut dom i sociala medier; för då är man RASIST.

#5 - THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: [[email protected]] du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) Kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
Genom [[email protected]]

#6 - Karin

Vilka idiotiska kommentarer här ovan. Nu till saken: TACK för en lysande text!!

Kommentera