Opinionsblogg

Felräkning på 34 miljarder...

Jag älskar ju programmet Lyxfällan. Det finns något fridfullt i att Patrick och Magnus rensa upp i oredan hmm hos folk, ofta med väldigt enkla grepp som mappar, pärmar och lite vardaglig ordning och reda.

 När jag var ung levde jag i total ekonomisk ruin så jag vet vad det vill säga att inte ha några pengar. Jag vet vad som driver folk att lägga alla oöppnade räkningar i en pappkasse och sedan för säkerhetsskull gömma dem i garderoben.

 Just nu lever jag under väldig knappa ekonomiska förutsättningar. Det delar jag med hundratusentals andra i vårt land. Inget unikt för mig alltså.

 Men en sak som onekligen är viktigt när man har det tufft ekonomiskt är att man är uppmärksam och noga i alla kontakter man har som gäller sin ekonomi. Det gäller att ta sitt eget ansvar. Missar du en enda inbetalning (det kan gälla låga belopp som femhundra spänn) så sägs din kredit upp och du tvingas betala in hela beloppet (som kan vara så högt som 80.000) på ett enda bräde, vilket kan ruinera inte bara din ekonomi utan hela ditt liv.

 Det finns uteliggare och utslagna som för bara två, tre år sedan hade ett riktigt liv med ett riktigt jobb. Det går fort när det börjar gå nerför.

 Men allt det där drabbar oss vanliga dödliga. Banker, storföretag och politiker följer andra lagar.

 I dagens SvD kan vi läsa om att självaste finansministern, som i sammanhanget och i jämförelse med mig åtminstone, får betraktas som snäppet vassare i ämnet matematik, har räknat fel på i runda slängar 34 miljarder…

 Det något trösterika i den felräknade kråksången är att det inte denna gång handlade om direkta utgifter som det räknats fel på.

 Något anmärkningsvärt är det ändå när Gösta Brunnander,  pressekreterare hos finansministern, säger så här om felräkningen på 34 miljarder kronor:

 "Det finns ingen särskilt anledning till att det blev så här…"

 Öh…Okej…

 Jag undrar om jag kan använda samma retorik mot mina fordringsägare. Jag har författat ihop ett brev som jag täkte skicka. Det ser ut så här:

” Hej kära gamar. Ni kan torka er i arslet med era förbannade fodringar. Vadå fyra tusen spänn hit eller dit? Finansministern räknar fel på 34 miljarder och ingen jagar henne för det.

Nordea flyttar sina miljardvinster till Finland och ingen bryr sig. Så jag skiter i era fordringar. Ni kan sitta där med era krav och hetsa mot mig hur mycket ni vill. Jag skulle vilja se en enda gnutta anständighet hos er.

Ni borde vara glada att jag lever och sköter mig, tar han om barn och arbetar dygnet runt för att betala mina räkningar. Var glad över det jag faktiskt lyckas betala och efterskänk det jag är skyldig är ni hyggliga. Dessutom har staten alltså 34 miljarder kronor mer än de trodde så vill ni ha in stålar, ring finansministern. Låt mig vara ifred. Jag sticker ut och fiskar nu. Hej då. Marcus.”

 

 
 

Kommentarer

#1 - Bosse

Marcus det vet vi att ju större summan är och hur högt du står på samhällsstegen ju mindre blir ansvaret. En uteliggare som är skyldig 300 kr han jagar dom livet ut. Maud Olofsson förskingrade 72 miljarder i Nuon affären. Det var så lite så hon ville inte ens komma till KU för att förklara sig. Sådana här saker hade i rättssamhällen och demokratier skapat våldsamma protester. Någon hade fått ta ansvaret. I andra länder så hade styrande blivit kallade till riksrätt. Men inte i denna rättslösa stat som börjar likna en parodi på en afrikansk diktatur. Jag har bott i Liberia i 8 år. Vi skrattade ofta åt deras låtsaslagar, låtsasrättegångar, åt polisens ingripande vid brott o.s.v. Men när jag nu ser hur Sverige uppför sig så finns det ingen skillnaden .Tvärtom. Jag börjar se att detta är värre eftersom vi har haft ett fungerande samhälle och sjunker nu till deras nivå på rekordtid. Dom har ju börjat från noll och försöker komma upp sig. Sverige är ett mycket sjukt land.

#2 - Anonym

I juni 1945 tänkte nog många tyskar att det var inte mitt fel att det blev så här. Nu tänker nog många svenskar att det var inte mitt fel att det blev så här.

#3 - THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: {[email protected]} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom {[email protected]}

Kommentera