Opinionsblogg

Kejsaren är naknare än någonsin.

I den berömda sagan är kejsaren naken. Han inser det inte själv men alla som ser honom inser att kejsaren inte har några kläder, att den värdiga hållningen faller ganska platt eftersom han inte ens har kalsongerna på sig. 

För att den sagan ska bryta igenom  också i vår samtid gäller det att rikta om sökljuset på publiken, dvs oss, vi som står nedanför det mediala, kulturella och politiska podiet. För om vi binder för varandras ögon eller av andra anledningar vägrar att se kejsaren i all sin litenhet, i all sin futtighet, intrasslad i alla sina lögner, om vi inte ser kejsaren som den nakna fjant han är, då betyder den där sagan ingenting längre.

 Jag tror människor i allmänhet blivit bättre på att genomskåda maktens löjliga attribut. VI har blivit bra på att inte bara se kejsaren som naken utan också berätta för honom att vi ser.

 Jag tänker på den där sagan när jag läser en krönika där en av känd krönikör vill slå ett slag för medmänsklighet. En person som i tio års tid satt sin största ära  i att håna, förlöjliga och förminska alla dem som inte är som honom själv. En person som är beredd att göra vad som helst för att sparka neråt. En person som älskar hånet, som har elakheten som ett gift i sitt blod.

 En person som betett sig så illa att han skulle blivit reglerad om han gått i skolan, men som nu istället hyllas och lyfts fram som ett föredöme. En person om gjort mobbning till affärside´och som nu gör allt han kan för att framstå som human, medmänsklig och tolerant.

 Det är svidande obehaglig läsning. Det borde också vara obehaglig läsning för alla dem som blundat (alltså inte själva blivit utsatta för hans mobbning) .

Främst för att skribenten i fråga egentligen är en duktig stilist, en makalöst begåvad berättare. Han har slösat bort sin talang på att bete sig ett äckel mot alla dem han kunnat bete sig som ett äckel emot.

 Nu ska han predika medmänsklighet och tolerans för alla som orkar lyssna. 

Ni får tro på det om ni vill. 

Själv kan jag bara iskallt konstatera att en mer naken kejsare sällan dansat fram på något podium någonstans. 

Gå inte på det, kort sagt.

 
 

Kommentarer

#1 - Mattias Lundkvist

Om du ska döma honom i den utsträckningen, utan att ens nämna att han använt den talang han inte "slösat bort" till att skriva flera böcker och otaliga krönikor som hyllats för annat än hån och gift, så bör du vara tillräckligt hederlig och rakryggad för att kunna skriva hans namn utan omsvep.

Och rikta gärna ditt sökljus mot en hel del nyansskillnader och rena motsatser mellan det han motsätter sig i krönikan och det du kritiserar honom för.

#2 - rune

Relegerad, blir man från skolan. Inte reglerad.

#3 - wigwag

Trodde den sagan hade fokus på den lille pojken som peka finger och utbrast "men kejsaren är ju naken". Den vuxna publiken applåderade och log vänligt mot kejsaren som alltid. Och pojken blev hysch åt, tagen i örat och bortförd när han inte kunde uppföra sig. För mig får det betydelsen om sanningssägares tillkortakommande i en hierarki där makten är omhuldad av ja-sägare. Lite som historien om dig själv Birro där du är den lille pojken.

#4 - Anonym

A.Schulman skrev nåt om medmänsklighet.

Kan det vara han?

#5 - Anonym

Tänk om det fanns en karamell
som gjorde varje männska snäll,
så varje gång man bet en bit
så lät man bli att snacka skit.
Man borde tillverka ett klister
som lagar hjärtan då de brister,
och även synen på en del
som bara ser varandras fel.

#6 - Johan

det fattar väl alla som inte tillhör den hjärntvättade vänster att det är clownen Schulman

Paolo Roberto skriver "Komedi på hög nivå när Alex Schulman vill slå vakt om vår humanism..."

VEM betalar för att ha Schulman jobbandes hos sig?
https://www.youtube.com/watch?v=IX1m1b0vn2g

#7 - THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: {[email protected]} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom {[email protected]}

#8 - Saraj

Den nakna sanningen. Jag tror att Gud uppenbart straffar somliga direkt.
Vin(n)are i kategorin årets tok: Föraktaren Adriano Jr.
Heja!

#9 - Ahiga Audrey

jag heter Ahiga Audrey, jag bor i Ohio USA och jag är lyckligt gift med en härlig och omtänksam make med tre barn. Ett stort problem uppstod i min familj för ett år sedan, mellan mig och min man, så hemskt att han tog saken till domstolen för en skilsmässa. Han sa att han aldrig ville stanna med mig igen, och att han inte älskade mig längre. Så han lämnade huset och fick mig och mina barn att gå igenom allvarliga smärtor. Jag försökte alla mina möjliga medel för att få honom tillbaka genom mycket tiggeri men alla till ingen nytta. Slutligen bekräftade han att han har fattat sitt beslut och han ville aldrig se mig igen.
På en ödesdigra kväll, när jag kom tillbaka från jobbet, träffade jag en gammal vän av mig som frågade min man. Jag förklarade allt för henne, så hon berättade för mig att det enda sättet jag kan få min man tillbaka är att besöka en stavningskastare eftersom det verkligen har fungerat för henne också. Däremot trodde jag aldrig på stavning, men jag hade inget annat val än att följa hennes råd. Hon gav mig e-postadressen till stavningskastern som är "[email protected]"
Så nästa morgon skickade jag ett mail till adressen hon gav mig och stavningskraven försäkrade mig om att jag kommer att få min man tillbaka inom två dagar.
Vilket fantastiskt uttalande !! LOL !!! Jag trodde aldrig, så han talade med mig och berättade för mig allt som jag behövde göra. Nästa morgon, förvånansvärt, min man som inte har ringt mig i över ett år ringde mig att han skulle komma tillbaka . Så fantastiskt rätt?
Jo, det var så han kom tillbaka samma dag, med mycket kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sina misstag och för de smärtor han orsakade för mig och mina barn. Från den dagen har vårt förhållande varit starkare än tidigare. Tack för hjälpen från den här stora stavningskanalen.
Mitt råd för alla där ute genom olika utmaningar är att kontakta den här stora mannen och precis som han gjorde för mig, kommer han att lösa alla dina problem. Du kan skicka honom ett mail via denna e-postadress. Jag lovade honom att jag skulle berätta för hela världen om hans magnifika krafter. ([email protected]),
om du befinner dig i något sådant tillstånd, eller om du har något problem med att "ta tillbaka din ex. inte bara det han kan
hjälpa dig
1) bli främjad i allt du gör.
2) Tjäna bra pengar eller vinn en lotteri.
3) uppnå framgång i affärer.
4) andliga problem.
5) vinna domstolsfall
6) Leta efter din livspartner.
7) få ett välbetalt jobb.
8) få kontroll över ditt äktenskap.
9) få fördel och få attraktion från människor.
10) få tillbaka förlorade pengar.
(11) läker dig av alla sjukdomar. både härdbara och ohälsosamma precis som hiv / aids, cancer, något alls
(12) lösa graviditetsproblem och välsigna dig med barn.

hans e-postadress är igen ([email protected])

#10 - Emaline Adrian

Hej, jag är Emaline Adrian Efter att ha varit i en relation med min man i åratal bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allting var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskastret och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt på andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex-kallade mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. email: [email protected]
 Du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad till ditt kontor
9) vill tillfredsställa din älskare
10) Cure för någon av de sjukdomar som du lider av
11) du vill tjäna pengar
12) du vill att ditt företag ska växa snabbare
13) du vill ha ditt eget barn
            Ta inte ditt bekymrade hjärta till det nya året när det finns en lösning på det.Kontakta den här stora mannen om du har något problem med en bestående lösning
genom [email protected] eller whatsapp honom på +2349075609697
Tack mig sen

Kommentera