Opinionsblogg

Sverige har ingen opposition längre.

Vad hände med oppositionen? En demokrati kräver en viss friktion. Som statisk elektricitet. Som en snabbstöt. Som att visa på en annan sida när den rådande makten presenterar sin världsbild för väljarna. Demokratin spelregler kräver att det finns människor och parter som står i direkt opposition till den rådande makten. Om allt och alla blir ett enda ljummet gytter av handslag, uppgörelser, vänskapsband och eftergivenhet är det ingen demokrati längre.

 

I Sverige råder ett tämligen förvirrat politiskt läge. Socialdemokraterna regerar ihop med MP. Men man har också hakat på den gamla korvvagnen Vänsterpartiet och slänger då och då ett köttstycke i den riktningen när det behövs. Så kan man regera vidare. Så kan man få fortsätta att klamra sig fast vid matens nötta slevar.

 

Grejen nu är att de borgerliga partierna gått och blivit smittad av socialdemokrati de också. Egentligen kan dem avsätta en här regeringen. Samtal mellan människor och partier som inte delar uppfattning är också en av demokratins grundvalar.

 

Men i Sverige fungerar inte demokratin längre. Igår valde Centern och Liberalerna att inte längre kräva misstroendeförklaring rörande försvarsministern Peter Hultqvist. Det var intressant att se Jan Björklunds blick i teve igår. Där stod sanningen skriven för alla som kunde se. L och C gör detta för att inte rasera möjligheterna till att regera ihop med Socialdemokraterna efter nästa års val. Längtan efter makt är alltså starkare än lojaliteten mot de väljare som faktiskt skulle vilja se ett annat styre. 

 

Gå alltså inte på snacket om att det plötsligt kommit fram nya uppgifter, eller att partierna plötsligt tycker man ska vara restriktiv med misstroendeförklaringar. De ljuger er rakt i ansiktet.

 

Allting handlar om den perverterade längtan efter makt. Allt handlar om att vi inte längre har någon opposition längre. Just nu haltar en skadeskjuten socialdemokrati vidare, släpar sin tunga kropp i cirklar, med hjälp av exakt samma borgerlighet som egentligen borde ägna all sin tid åt att försöka avsätta den. Så sviker borgerligheten sina väljare. Gång på gång.

 

Det är i grunden en fara för demokratin och dessutom djupt ohederligt.

 

Kommentarer

#1 - Anno Nyhm

Sådan kvalificerad galliamattias! Du menar att demokratin är hotad? Är du medveten om att det nyligen gjordes en regeringsombildning som resultat av oppositionen. Är du medveten om att det är riksdags- och kommunalval om ett år och kyrkoval i detta nu.
Demokratin hotad?

En minoritetsregering är alltid tekniskt sätt lätt att fälla, men bör den fällas bara för att man kan? Ett år innan valet. Tror inte det va?

Du hörde inte riksdagsdebatten igår heller va? Då skulle du ha hört hur Hultqvist är respekterad över partigränserna. Ganska sällan att man hör sådant, men du tycker alliansen borde få honom avsatt. Bara för att de skulle kunna?

Läser du förresten inte genom dina texter en gång extra innan du skickar iväg den? Full med språkliga fel, en del är slarvfel, andra är språkfel av annan karaktär. Ser inte bra ut, speciellt när skribenten då och då berömmer sig själv med att skriva bättre än någonsin.

#2 - wigwag

Kommer aldrig att hända. Vore politiskt självmord av C och Fp att efter valet bilda regering med S. Jag tror då mer på en ren alliansregering med SD som stödparti. Man kan tex tänka sig en förhandlingsrutin där allianspartierna först sätter ihop en gemensam budget. Sen tar M och KD den till SD som får säga sitt varpå, efter förhandling, nödvändiga justeringar tvingas göras. Slutligen godkänns justerad budget även av C och Fp varpå budgeten läggs fram för riksdagen som alliansregeringens budget. Därmed menar jag att M och KD inte förhandlar med SD om budgeten i stort utan bara gör justeringar i den färdiga budgeten som bedöms vara absolut nödvändiga för att få igenom den i riksdag. Vidare kan C och Fp fortsatt omhulda sin något barnsliga beröringsskräck med SD. Alliansregering en vore regeringsdugligt och alla borde vara glada.

#3 - Bosse

" Anno Nyhm" Marcus Birro har rätt i sin åsikt att det finns ingen opposition längre. Har inte funnits sen 2014. Regeringen sitter endast p.g.a en DÖ. Dom sitter inte därför att dom har majoritet. Dom hade kunnat avsätta regeringen när som helst om dom velat. Dom hade kunnat avsatt den mentalt klene Dan Eliasson om dom velat. Idag hade dom kunnat avsatt Löfven om dom velat genom en misstroendeomröstning. Jimmy Åkesson har rätt när han säger att Löfvens bäste socialdemokrat är Annie Lööf. Alliansen måste säga att Hultqvist är respekterad. Skulle man avsätta honom skulle det bli regeringskris. Och då är vi tillbaks till detta igen att man vill inte avsätta regeringen. Självklart är detta en fara för demokratin. Vad ska C och L väljare rösta på när dom ser att dom står på Löfvens sida? Tack och lov att SD finns. Något mer sjukt än vad politiken är i Sverige idag är finns inte att uppbringa. Denna barnsliga mobbing av SD måste upphöra om det ska bli ordning i Sverige. Om man inte slutar med detta är man ansvarslös och beredd att köra Sverige i botten. Och det har Margareta Andersson sagt i en intervju att det är hon beredd att göra. Det visar att man är förrädare och ska bort. Och då går det inte att ersätta dom med andra förrädare. Det finns bara SD som alternativ om man inte vill att Sverige ska upphöra som nation.

#4 - wigwag

Vid närmre eftertanke blir min spekulation ovan snubblande lik en M-KD regering som med vattentäta skott emellan söker stöd från L, C å ena sidan och SD andra sidan. En smaksak för L och C beroende på hur stark beröringsskräcken med SD är men fortfarande en klart bättre lösning för dessa partier än vad en regeringsbildning med S skulle vara. Enligt mig. Hoppas vid min GUD du har fel, Birro, och jag rätt. Den här gången.

#5 - besviken

Den här gången har du lite fel eller alla kunskap Marcus, för inte är det väl så att du vill dölja faktumet att även i alliansen finns det dem som kan ställas till svars för IT-läckan, det handlar om att rädda sitt eget skinn, varför håller vissa av er offentliga tyckare tyst om detta faktum som alla vet om, här har vi verkligen 'elefanten i rummet'

Sen efter alla dina uttalanden om att inte hålla på med tramsig påhopp så sitter du själv och tramsar om V och korvvagnar, du pratar om det 'goda hatet' men det verkar som du anser att ditt eget 'goda hat' är helt ok, problemet är ju att alla tänker så, så lev som du lär annars tappar du din trovärdighet

#6 - THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: [email protected] du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom [email protected]

#7 - weasel

@ Anno nyhm
Du tycker inte att det är lite konstigt att Annie Lööf var positivt inställd till en misstroendeförklaring mot Hultqvist en månad innan han plötsligt blev "respekterad över partigränserna" ...?
För övrigt är det här en blogg och inte Marcus Birros nya roman så om det smyger sig in ett stavfel här och där är det nog något som de flesta klarar av att leva med.

@wigwag
Njaaa, sannolikheten för att SD - som är det största partiet av de fem som skulle ingå i en alliansregering stödd av SD - skulle acceptera och godkänna alliansens budget utan att få någonting tillbaka är ungefär lika liten som sannolikheten att C och L skulle ge SD det dom vill ha (dvs en normal invandringspolitik ) .
Av detta kan vi dra slutsatsen att alliansen har grävt sin egen grav.
Och den slutsatsen har Annie redan dragit, så hon inser att hennes väg till fortsatt makt går via Löfven.

#8 - Personliga Persson

Jag hoppas detta kommer straffa Centern och Liberalerna hårt.

#9 - Arne

Läs min blogg

Kommentera