Opinionsblogg

Äcklet över kulturvärlden.

I stort sett allting jag skrivit och tagit strid för, det mesta av det jag förutspådde skulle ske, har skett. 
Fast värre.

När det gäller den förbannade kultureliten finns överhuvudtaget ingen skam kvar.

Anledningen till att jag själv började skriva och också uppträda med mina dikter i skarven av 1989-1990 var för att ge långfingret åt den inavlade, elitistiska och omskakande obehagliga lilla elit av välutbildade icke-författare som gjort till god konst att premiera sina polare och kidnappa litteraturen åt den egna lilla klicken.

Givetvis blev jag hatad och nedtystad. Givetvis har den kampanjen fortsatt.

Men allt fler börjar upptäcka hur det faktiskt står till.

I en ny utmärkt artikel som publicerades i SvD igår lördag, talar bland andra min egen förläggare om sakernas tillstånd 2018. Det är som jag alltid sagt och skrivit att det är. Fast värre.
Sverige liknar medialt och kulturellt det gamla DDR.

Jag är ändå glad att jag inte står på andra sidan stängslet. Jag är glad att jag inte är en av de få, arroganta och hycklande onanister som utgör svenskt kulturliv. De jävlarna som anser sig veta mer och bättre, de som var för usla för att bli publicerade själva, de som nu tar varje chans att kväsa all litteratur som inte passar i mallen. 

Men ingen litteratur av värde passar in i mallen. All litteratur värd namnet, alla författare som menar något med att kalla sig författare, måste stå utanför etablissemanget. 

Förra veckan medverkade jag i SVT och diskuterade detta. Som vanligt suckades det bland maktens män och kvinnor om att kulturell styrning åt det politiskt korrekta inte existerar överhuvudtaget.

De ljuger sig blå. De borde skämmas.

Jag är stolt att vara en pitbull i pudelparken.

Det här landet behöver flera kulturarbetare som vågar röra sig utanför de elstängsel som kultureliten spikat upp. Det här landet behöver fler författare som menar allvar med
att stå fria.

 

Kommentarer

#1 - Sven Jönsson

Rörigt som vanligt med en massa språkfel. Kontrolläser du aldrig innan du lägger ut inlägg?
Vilken artikel från din förläggare syftar du på?
Du är väl lika mycket onanist som de där kulturella onanisterna du skriver om. Kanske mer, du skriver ju mest om dig själv.
De lyckas ganska dåligt med att tysta dig i din litterära bana. Ett tjugotal böcker har du gett ut. T.o.m två förra året.
Tystad är du definitivt inte.

#2 - Marcus B 4 life

Det här landet behöver flera arbetare som vågar röra sig utanför de elstängsel som eliten spikat upp.

#3 - Jens Green-Petersen

Marcus. Jag håller inte alltid med dig. Men att du finns. Och vågar säga din egen mening.
"NO FILTER"

Kommentera