Opinionsblogg

Eliasson fick alls inte sparken. Han belönas nu. Det politiska hyckleriet har blivit en socialdemokratisk paradgren.

Det politiska hyckleriet har blivit en socialdemokratisk paradgren. 

Mona Sahlin förstod aldrig varför hennes fall blev så tungt. 

Men en sosse som steker falukorv med sin Bosse och bjuder in pressen till radhuset och surrar om att är häftigt att betala skatt och sedan blir påkommen med att kanske inte riktigt tycka det är lika häftigt i verkligheten, för en sådan person blir fallet tyngre. Men det var då det. När folk hade vett att bli förbannade. 

Socialdemokraterna har gjort sig till talespersoner för den arbetande befolkningen, tidigare kallad arbetarklassen. Man ska göra sin plikt och kräva sin rätt och allt det där. Solidaritet med de svaga, de sjuka, de utanför samhället. 

 Jag högaktar den devisen. Att solidarisera sig med de svaga är en skyldighet för varje människa.

 Men att svensk socialdemokrati alls försöker sjunga den sången skorrar så falskt att man blir illröd i ansiktet.

De ljuger. Det är som att dra en kniv över ett fönster. Det ljudet är socialdemorkatin för mig.

 Inför öppen ridå visar nu regeringen sitt utsökta förakt för vanligt folk. När odågan Dan Eliasson visat sig vara fullständigt inkabel till allting på ännu en myndighet, denna gång en av de viktigaste och värdigaste vi har, Polismyndigheten och efter ett långt år av proteser, inte bara från oss utanför utan i högsta grad och först och främst från poliserna själva, och äntligen till sist får sparken så infinner sig ett spänningsmoment….

 Hur ska nu socialdemokratin, dessa förkämpar för arbetarklassen, handskas med att Eliasson får sparken? För detta är inte första gången som Eliasson befunnit sig oduglig på sitt välbetalda jobb. Också under sin tid som generaldirektör på Försäkringskassan gjorde han sig svårt impopulär.

 Låter socialdemokratin Eliasson börja om från början? Får han alls egentligen sparken? På riktigt?

 Inte alls. Eliasson flyttas bara till en annan viktig myndighet, MSB där han får titeln generaldirektör igen.

Eliasson har alltså inte alls fått sparken. Han har misskött sig, gjort sig impopulär överallt och för detta applåderas han av socialdemokratin och erbjuds ett nytt och omväxlande toppjobb med en månadslön på 160.000 kronor i månaden.

Han känner lika mycket pengar som statsministern själv. Så glöm snacket om att han fått sparken.

 Så går det när den solidariska, inkluderande och fina socialdemokratin tar hand om sina egna. 

 Man kan ju bara tänka sig hur en vanlig knegare (just de människor som S säger sig värna så mycket om) skulle blivit drabbad om hen misskött sig ens tillnärmelsevis så grovt som Eliasson gjort.

 En fråga till alla er som fortfarande ser S som ett trovärdigt politiskt parti att rösta på: Hur ser ni på allt detta? Hur är det möjligt för ett parti som säger sig värna den lilla människa att bete sig på det här sättet?

 Det stinker lång väg. Det är hyckleri i ett ny och subtil variant.

Kommentarer

#1 - Cindy

Jag har alltid röstat på socialdemokraterna men kan inte säga att jag i dagsläget känner mig särskilt nöjd. Å andra sidan så har moderaterna under sina två mandatperioder bidragit till många av dom problem som vi ser i samhället idag.
Glöm aldrig Fredrik Reinfeldts "öppna era hjärtan" talet vilket gjorde att en massa flyktingar fick komma till Sverige, även sådana som inte har legitima skäl att uppehålla sig i landet.
I dagsläget så finns det inte ett enda parti som jag verkligen tror kan fixa den soppa som kallas för Sverige.

#2 - Kalmäada

Om att leva som man lär är ett rättesnöre för ett partis företrädare så lär väl ett parti utmärka sig alldeles speciellt då och då kriminellt. Är detta något att sträva efter?
Kriminalitet som ett rättesnöre (tjuvaheder). Är det verkligen eftersträvansvärt?
Dessutom var detta parti inte helt sanningsenligt när det gällde pensionsfrågan tex. För att nämna 1 graverande politiskt utspelsexempelOsanning utan konsekvens kan det kanske kallas !
Komlicerade frågor kan tyckas ,men ganska svartvita ändå.
UPA tycker
Ovanstående!

#3 - Micke

Cindy.

Jo det finns ett parti som kan fixa soppan, det finns ett parti som inte hycklar, det finns ett parti som de andra mobbar men som de senare snor idéerna ifrån och sen kallar sig själva anvardfulla realister. Det finns ett parti som sagt sanningen från början. Så Cindy om du inte redan förstått det så finns det ett parti med hög trovärdighet som inte letar populistiska PK poäng. Det partiet kan rädda Sverige och jag tycker du ska rösta på dem valet 2018 om du verkligen vill rädda det här landet.
Och så du vet och inte går och röstar på F! nu, partiet som möjligtvis kan rädda Sverige, iaf som går in och säger sanningen, det partiet är SD, och det partiet är Sverige sista chans.

#4 - Robert

Cindy, ditt invändande mot M har validitet. Men glöm inte att det var en överenskommelse som ingicks med Mp och kallas MÖK (Migrationspolitiska överenskommelsen). Mp sitter i regeringsställning med S och de är i allra högsta grad ansvariga för att driva de stora partiernas politik långt bortom rimliga gränser många gånger. Märkligt att ett sånt litet parti (gäller även (v) kan få så stort inflytande med så få röster.

Till sist Cindy. Ingen ansvarig människa, ytterst politiskt parti, kan i en förlängning sitta och skylla livet på föregående beslutsfattare. De som sitter i regeringen kan själva bestämma vilken politik som ska gälla nu och hur de ska hantera problemen med den tidigare förda politiken. Men det gör inte (s) utan fortsätter gräva gropen djupare för alla.

Om SD inte är ett alternativ kan Medborgerlig samling vara ett alternativ i valet. Inte ett enda av sjuklövrarna är värdig en vettig persons röst.

#5 - grus-Olle

Tyvärr så har vi alldeles för många hjärntvättade idioter i det här landet som fortfarande röstar på dom. Såna som fullkomligt skiter i sakfrågor och enbart röstar ideologiskt och som säkerligen är lika stora hycklare själva.
Dessa förtjänar varken demokrati eller välfärd.

#6 - Tobias Lindkvist

Det du Birro egentligen klagar på är inte sossarna utan det regelverk som råder för generaldirektörer/myndighetschefer. De är nämligen anställda på en begränsad tid och kam under den tiden inte avskedas utan bara ompöaceras. Sossarna hade alltså inget annat val än att erbjuda Eliasson en annan tjänst.

Sen kan man tycka vad man vill om de reglerna och Eliasson (som inte heller är min största idol direkt). Men det är den krassa verkligheten, som även bittra Birro måste leva i varken han vill eller ej.

#7 - Anonym

Tobias ditt kpmmunistas håll käften.

#8 - THERESA WILLIAMS

Hej, jag är Theresa Williams Jag har för dig, jag gjorde allt för dig, jag gjorde allt Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag stavade till slutet av mitt liv och jag spionerade det tillbaka till slutet av mitt liv. han såg det, det var inte detsamma, det var inte detsamma, det var inte detsamma, det var inte detsamma, det var ungefär 4 pm. Jag blev så förvånad, jag sa att jag var så förvånad att jag var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom. Jag var så glad och gick för att vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet att du har ett förhållande med, skulle jag kunna hjälpa dig med den här personen. email: {[email protected]} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad till ditt kontor / lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom {[email protected]}

#9 - THERESA WILLIAMS

Hej, jag är Theresa Williams Jag har för dig, jag gjorde allt för dig, jag gjorde allt Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag stavade till slutet av mitt liv och jag spionerade det tillbaka till slutet av mitt liv. han såg det, det var inte detsamma, det var inte detsamma, det var inte detsamma, det var inte detsamma, det var ungefär 4 pm. Jag blev så förvånad, jag sa att jag var så förvånad att jag var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom. Jag var så glad och gick för att vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet att du har ett förhållande med, skulle jag kunna hjälpa dig med den här personen. email: {[email protected]} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad till ditt kontor / lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom {[email protected]}

Kommentera