Opinionsblogg

Ni har varit fega, Göteborg, inte naiva.

Läser DN och deras långa, välskrivna reportage om den vidriga islamitiska våg som sköljer över Angered och Göteborg.

Det är fruktansvärd läsning.

 

Den förort i Angered som pekar ut som mörkrets hjärta är Lövgärdet.

 

Jag bodde där mellan 1972 och 1984. Från det jag föddes tills jag fyllde tolv. 

 

Det är min uppväxt, mitt allra första hem, min första trygghet.

 

 Det var där jag bodde. Det var där jag växte upp, det var där jag lekte Burken med barnen från kryddgatorna, det var där jag spelade fotboll i Marieholm BOIK, det var jag åkte livsfarliga miniskidor nerför de snöklädda backarna, det var där, på Tretjänrsskolan jag lärde mig läsa och skriva, det var i en garderob i villakvarteren jag förälskade mig i Linda Johansson och fick pussa henne där i mörkret, det var där jag upplevde mitt livs första kärlekssorg när Jessica från 5A gjorde slut med mig genom att lägga en lapp i min bänk, det var härifrån vår tappra gula Golf rullade mot Italien varje sommar, det var här jag jublade när Italien vann VM i fotboll 1982, det var här min mormor bodde sin sista tid, det var Lövgärdet jag lämnade med familjen när jag precis hade fyllt tolv, och det var här jag arbetade för min mamma på äldreboendet några sommar i slutet av åttiotalet.

 

Förorten på den tiden var en fredad zon, en fin mix av människor från alla delar av världen, från alla samhällsklasser. Åtminstone till en början och åtminstone på ytan.

För när familjer (likt vår) av olika anledningar fick chansen att tjäna lite mer pengar så flyttade dom.

 

Inte för att förorten var ett katastrofalt, brinnande hål av kaos och elände, utan för att något annat hägrade, innerstaden, centrum, andra världar. Förortens drivkraft har alltid varit längtan bort och ut. Förortens drivkraft har alltid vart att ordna en dröm om bort och ut. 

Det är 30 år sedan jag flyttade därifrån. Drygt. När jag läser om de laglösa zoner (för det är EXAKT vad det är) där familjer styr med järnhand, där familjära klaner tagit över det demokratiska samhällets funktioner, är det med stor sorg och ilska.

 

När organisationen ”Varken hora eller kuvad” hösten 2016 genomförde en undersökning på skolorna i Angered kom de fram till att var tionde elev sympatiserade med IS. Det är snart två år sedan. DN:s reportage berättar för oss att det blivit väldigt mycket värre sedan dess.

 

Hur är det möjligt att en förort i vårt land kan fullständigt akterseglad och förhandlas till en dörrmatta åt den islamistiska terrorn?

 

Låt oss gå till politikerna. Ni vet de där hycklarna som ni varit med om röstat fram. Göteborg är en stad som styrts av ”starka män” sedan urminens tider. Göran Johansson är väl det mest kända namnet. Nu är stadens starka man en kvinna, Ann-Sophie Hermansson.

Idag måndag (25 mars) intervjuas hon av DN med anledning av reportaget om den islamitiska terrorn som frodas i stadens förorter.

Hon spelar ut det gamla socialdemokratiska triumfkortet, naiviteten.

 

” Vi har varit naiva om den religiösa extremismen” säg hon i dag.

 

Jag kräks på det där. Vi är hundratusentals som inte varit ett dugg naiva. Hur kan man skylla på att vara naiv när det stått klart för alla som kan läsa att den här utveckligen pågått i flera år? Hur är det möjligt att en politiker kan ducka från ansvar genom att skylla på att man varit naiv? Och hur är det möjligt att någon enda människa köper det?

 

Nej, Hermansson och älskade Göteborg. Ni har inte varit naiva. Men ni har varit förbannat fega. Ni har sett vad som hänt med dem som för flera år sedan försökte varna för detta, ni har själva varit med om att spela ut rasistkortet och islamofob-kortet. Ni har hållit i den yxan. NI har jagat sanningssägare med yxa och förtal. Så kom inte till mig och säg att ni varit naiva. NI har varit fega. Det är den raka och enkla sanningen.

 

Och var är alla som annars står på barrikader och använder sin bakgrund i förorten som en medalj? Var är alla som älskar förorten nu?

 

Inte många andra offentliga kulturpersonligheter med vurm för förorten reagerar överhuvudtaget.
De är på andra ställen.
Men var?

På rätta sidan stan med rätt åsikter med pengarna på banken kanske?

Sveket från vänstern när det gäller förorterna är en stor skam...

De rasar mot alternativ media, mot Hanif Bali, mot Bert Karlsson, mot KD, mot fan och hans moster.

 

Men detta vågar de fortfarande inte ta i.

Det är fegt och beklämmande.

 

 

Kommentarer

#1 - Anonym

Passar på att skriva här innan idioten Sven Jönsson kommer in och förstör med sitt klagande.
Både Göteborg och Malmö är typiska exempel på städer där S har styrt alldeles för länge och vi ser nu resultatet.

#2 - Solidaritet måste vi hjälpas åt med.

Som om inte Stockholm har liknande problem?
Ännu en gång föll Birros banala logik ihop som ett korthus.

#3 - Allison Howarts

Hej jag är ute för att sprida denna goda nyheter till hela världen om hur jag fick min man tillbaka. Jag blev galen när min man lämnade mig för en annan kvinna förra månaden, men när jag träffar en vän som presenterar mig för profeten Okona stor budbärare till det orakel som han tjänar, berättade jag mitt problem för profeten Okona om hur min man lämnade mig. Han sa bara till mig att jag har kommit till rätt ställe var jag kommer att få mitt hjärta längtan utan några biverkningar. Han berättade för mig vad jag behöver göra, efter det hade gjorts. Under de närmaste 2 dagarna ringde min man jag på telefonen och sa förlåt för att bo mig förut. Jag är så glad och överväldigad att jag måste berätta för hela världen hur profeten Okona hjälper mig att ge mitt hjärta begär. Om du behöver någon form av hjälp kontakta profeten Okona på följande e-postadress: [email protected] eller WhatsApp på +2348069032895 Han kastade också så många stava som,
(1) Om du vill ha din ex tillbaka.
(2) du behöver inte skilsmässa i ditt äktenskap.
(3) Du vill bli befordrad på ditt kontor.
(4) Du vill ha botemedel mot dödliga sjukdomar
(5) Om du vill ha ett barn.
(6) Du vill vara rik.
(7) Du vill knyta din man och hustru för att vara din för evigt.
(8) Om du behöver ekonomiskt stöd.
(9) du vill ha en fru / make

#4 - Cissi

Kriminalitet i fattiga /utsatta bostadsområden är inte ett unikt problem i Sverige Marcus!
Man skulle lätt tro att Lövgärdet /Angered är dom enda områdena som har dessa problem.

Kommentera